Postkaarten bewaren,archieveren.

  • gef346id

    5 berichten

    België

    Hallo,
    Ik ben al enige tijd op zoek naar het beste materiaal/merk voor een hoesje om postkaarten te bewaren.
    Polypropyleen,PVC Lindner,Polyester,Secol....
    Heeft er iemand ervaring met archivering?
    Mvg Danny.
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Hallo,
    Ik ben al enige tijd op zoek naar het beste materiaal/merk voor een hoesje om postkaarten te bewaren.
    Polypropyleen,PVC Lindner,Polyester,Secol....
    Heeft er iemand ervaring met archivering?
    Mvg Danny.
    • Aangemaakt 9 feb 2018 op 06:31
    • #821704
    Hallo,

    Ik gebruik sinds jaar en dag de hoezen die ik op een beurs kan kopen; daar heb ik nog nooit slechte ervaringen mee gehad.
    Voordeel is ook dat ik daar verschillende formaten ter beschikking heb: hoezen met 6, 4, 3, 2 of 1 vakken.
    Losse hoesjes gebruik ik zelf niet.

    Daarnaast gebruik ik voor heel uitzonderlijke stukken nu ook hoezen van Secol.
    Secol lijkt mij een internationale standaard die ook in veel archieven wordt gebruikt.
    Ook hier is het materiaal tiptop in orde, maar:
    1) Hoezen van Secol zijn een stuk duurder dan de hoezen die ik op een beurs koop. Een pak van 50 Secolhoezen kost ongeveer 35 euro; een pak gewone hoezen kost 21 euro.
    2) Je hebt minder keuze in formaten: hoezen van 1, 2 of 4 vakjes.
    3) Ook vooraf goed kijken op de website Link (https) om te zien wat je zult bestellen (er zijn veel variaties).

    Groeten,

    quasar
  • gef346id

    5 berichten

    België

    Hallo,

    Ik gebruik sinds jaar en dag de hoezen die ik op een beurs kan kopen; daar heb ik nog nooit slechte ervaringen mee gehad.
    Voordeel is ook dat ik daar verschillende formaten ter beschikking heb: hoezen met 6, 4, 3, 2 of 1 vakken.
    Losse hoesjes gebruik ik zelf niet.

    Daarnaast gebruik ik voor heel uitzonderlijke stukken nu ook hoezen van Secol.
    Secol lijkt mij een internationale standaard die ook in veel archieven wordt gebruikt.
    Ook hier is het materiaal tiptop in orde, maar:
    1) Hoezen van Secol zijn een stuk duurder dan de hoezen die ik op een beurs koop. Een pak van 50 Secolhoezen kost ongeveer 35 euro; een pak gewone hoezen kost 21 euro.
    2) Je hebt minder keuze in formaten: hoezen van 1, 2 of 4 vakjes.
    3) Ook vooraf goed kijken op de website Link (https) om te zien wat je zult bestellen (er zijn veel variaties).

    Groeten,

    quasar
    • Aangemaakt 9 feb 2018 op 06:59
    • #821734
    Waar koop je de Secol Hoezen?
    In Engeland?
    Ik heb wat navraag gedaan en Polyester zou het beste(duurste) zijn om te archiveren?
    mvg Danny.
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Waar koop je de Secol Hoezen?
    In Engeland?
    Ik heb wat navraag gedaan en Polyester zou het beste(duurste) zijn om te archiveren?
    mvg Danny.
    • Aangemaakt 9 feb 2018 op 09:46
    • #821824
    Hallo,

    De Secolhoezen heb ik online besteld en ze zijn dan inderdaad vanuit Engeland naar mij opgestuurd.

    Om te archiveren is het vooral belangrijk dat de hoezen zuurvrij zijn.
    Secol biedt in elk geval volledig zuurvrije hoezen aan (en zelfs zuurvrije kartonnen mappen, tussenbladen, ...).
    Ik denk dat er binnen het zuurvrije gamma dan allerlei materialen bestaan en dat de grootste verschillen daartussen de dikte en de helderheid (mate van transparantie) zijn.

    Ik vind het zeer degelijk materiaal, maar je moet het vooraf goed bekijken.
    Bijvoorbeeld: de oude prentbriefkaarten zijn iets van 14 x 9 cm; als ik op een beurs hoezen koop, kan ik een type kopen waarin er zes dergelijke prentbriefkaarten kunnen.
    Maar Secol heeft géén type van hoezen waarin er zes kaarten kunnen, wel een type van vier kaarten. Die kaarten zitten daar dan in met veel plaatsoverschot.
    De Secolhoezen zijn sowieso al veel duurder dan gewone hoezen; daar komt dus nog bij dat je ook maximum vier kaarten per hoes kunt steken.
    Toen ik zelf Secolhoezen begon te kopen, vond ik het eerst merkwaardig dat zij geen hoezen hadden waarin zes kaarten kunnen. Maar ik heb navraag gedaan bij een archief waar ze Secol gebruiken, en daar zeiden ze dat het nu eenmaal zo is dat hoezen voor zes kaarten geen internationale archiefstandaard zijn.

    Daarom werk ik zelf met een gemengd systeem:
    - 'Gewone' hoezen voor de normale kaarten.
    - Secolhoezen enkel voor het echt uitzonderlijke materiaal (foto's, gesigneerde kaarten, brieven, heel oude stukken, ...).

    Beste groeten,

    quasar
  • gef346id

    5 berichten

    België

    Hallo,

    De Secolhoezen heb ik online besteld en ze zijn dan inderdaad vanuit Engeland naar mij opgestuurd.

    Om te archiveren is het vooral belangrijk dat de hoezen zuurvrij zijn.
    Secol biedt in elk geval volledig zuurvrije hoezen aan (en zelfs zuurvrije kartonnen mappen, tussenbladen, ...).
    Ik denk dat er binnen het zuurvrije gamma dan allerlei materialen bestaan en dat de grootste verschillen daartussen de dikte en de helderheid (mate van transparantie) zijn.

    Ik vind het zeer degelijk materiaal, maar je moet het vooraf goed bekijken.
    Bijvoorbeeld: de oude prentbriefkaarten zijn iets van 14 x 9 cm; als ik op een beurs hoezen koop, kan ik een type kopen waarin er zes dergelijke prentbriefkaarten kunnen.
    Maar Secol heeft géén type van hoezen waarin er zes kaarten kunnen, wel een type van vier kaarten. Die kaarten zitten daar dan in met veel plaatsoverschot.
    De Secolhoezen zijn sowieso al veel duurder dan gewone hoezen; daar komt dus nog bij dat je ook maximum vier kaarten per hoes kunt steken.
    Toen ik zelf Secolhoezen begon te kopen, vond ik het eerst merkwaardig dat zij geen hoezen hadden waarin zes kaarten kunnen. Maar ik heb navraag gedaan bij een archief waar ze Secol gebruiken, en daar zeiden ze dat het nu eenmaal zo is dat hoezen voor zes kaarten geen internationale archiefstandaard zijn.

    Daarom werk ik zelf met een gemengd systeem:
    - 'Gewone' hoezen voor de normale kaarten.
    - Secolhoezen enkel voor het echt uitzonderlijke materiaal (foto's, gesigneerde kaarten, brieven, heel oude stukken, ...).

    Beste groeten,

    quasar
    • Aangemaakt 9 feb 2018 op 10:36
    • #821839
    Ik neem uw manier van archiveren over.
    Bedankt voor de info.
    mvg Danny.

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden