photo 18 x 24.50
"Eine erfreuliche Abwechslung ist immer die Begegnung mit einer der
zahlreichen Inseln des Mittelmeers. Dichtes Quellgewölk
lagert um die Schroffen und Schründe der felsigen Massive, deren
hëchste Zacken hoch in den tiefblauen Äther hineinragen. PK.
- Aufn: Kriegsberichter Jung - Altantic, 25/06/1943 / Scha.
E.M."
Photo taken by Germans soldiers during the Second World
War.
Besides its magnificent
late 3rd century theatre (fr) that retains its
three-storey architectural backdrop, Sabratha has temples dedicated
to Liber Pater, Serapis
and Isis. There is a Christian basilica of the time of Justinian and also remnants of some of the
mosaic floors that enriched elite dwellings of Roman
North Africa (for example, at the Villa Sileen, near
Khoms). However, these are most clearly
preserved in the coloured patterns of the seaward (or Forum) baths,
directly overlooking the shore, and in the black and white floors
of the Theatre baths.
There is an adjacent museum containing some treasures from
Sabratha, but others can be seen in the national museum in Tripoli.
In 1943, during the Second World War, archaeologist Max Mallowan, husband of novelist Agatha Christie, was based at Sabratha as an
assistant to the Senior Civil Affairs Officer of the Western
Province of Tripolitania. His main task was to oversee
the allocation of grain rations, but it was, in the words of
Christie´s biographer, a "glorious attachment", during which
Mallowan lived in an Italian villa with a patio overlooking the sea
and dined on fresh tunny fish and olives.[4]
À environ 1 km, à la périphérie
de la ville se trouvent les vestiges d´un amphithéâtre romain
construit au second siècle de notre ère, qui pouvait accueillir de
10 0005 à
20 0006
spectateurs, selon les estimations.
Repéré et décrit pour le première fois en 1912 par Henri Méhier
de Mathuisieulx, il est partiellement dégagé par Renato Bartoccini en 19246.
L´édifice est orienté est-ouest et a été construit dans une
dépression artificielle, qui a peut-être servi antérieurement de
carrière. Les spectateurs entraient par le haut de la
cavea et pouvaient par des escaliers soit descendre et
gagner une galerie souterraine qui desservait les rangées de
gradins des premiers et seconds niveaux, soit monter et atteindre
les gradins du troisième niveau. Douze rangées de gradins sont
visibles, étagés sur plus de dix mètres de hauteur, tandis que les
gradins du troisième niveau ont disparu. Ils étaient probablement
en bois car il ne subsiste aucun reste de voûte en maçonnerie qui
auraient soutenu des gradins en pierre7.
L´arène mesure environ 45 m sur
30, et est aménagée par une tranchée en croix, permettant de faire
monter bêtes ou décors. Deux portes monumentales à chaque
extrémités du grand axe s´ouvrent sur l´arène, ainsi que d´autres
plus petites, disposées sur le pourtour et desservies par une
galerie intérieure7.
Une inscription trouvée à Sabratha rappelle qu´un duumvir de la
cité offrit cinq jours de spectacles avec des combats de
gladiateurs
A
photograph or
photo is an
image created by
light
falling on a light-sensitive surface, usually
photographic film or an electronic medium
such as a
CCD or a
CMOS chip. Most photographs are created
using a
camera, which uses a
lens to focus the scene´s
visible wavelengths of light into a
reproduction of what the human
eye would see.
The process and practice of creating photographs is called
photography. The word "photograph" was coined in
1839 by
Sir John Herschel and is based on the
Greek φῶς (
phos),
meaning "light", and γραφή
(
graphê), meaning "drawing, writing", together meaning
"drawing with light".
The first permanent photograph, a contact-exposed copy of an
engraving, was made in 1822 using the bitumen-based "heliography" process developed by Nicéphore Niépce. The first photographs of a
real-world scene, made using a camera obscura, followed a few years later,
but Niépce´s process was not sensitive enough to be practical for
that application: a camera exposure lasting for hours or days was
required.[2]
In 1829 Niépce entered into a partnership with Louis Daguerre and the two collaborated to
work out a similar but more sensitive and otherwise improved
process.
After Niépce´s death in 1833, Daguerre concentrated on silver halide-based alternatives. He exposed a
silver-plated copper sheet to iodine vapor, creating a layer of
light-sensitive silver iodide; exposed it in the camera for a
few minutes; developed the resulting invisible latent image to visibility with mercury fumes;
then bathed the plate in a hot salt solution to remove the
remaining silver iodide, making the results light-fast. He named
this first practical process for making photographs with a camera
the daguerreotype, after himself. Its existence was
announced to the world on 7 January 1839 but working details were
not made public until 19 August. Other inventors soon made
improvements which reduced the required exposure time from a few
minutes to a few seconds, making portrait photography truly
practical and widely popular.
The daguerreotype had shortcomings, notably the fragility of the
mirror-like image surface and the particular viewing conditions
required to see the image properly. Each was a unique opaque
positive that could only be duplicated by copying it with a camera.
Inventors set about working out improved processes that would be
more practical. By the end of the 1850s the daguerreotype had been
replaced by the less expensive and more easily viewed ambrotype and tintype, which made use of the recently introduced
collodion process. Glass plate collodion
negatives used to make prints on albumen paper soon became the preferred
photographic method and held that position for many years, even
after the introduction of the more convenient gelatin process in 1871. Refinements of
the gelatin process have remained the primary black-and-white photographic process to
this day, differing primarily in the sensitivity of the emulsion and the support material used,
which was originally glass, then a variety of flexible plastic films, along with various types of
paper for the final prints.
Color photography is almost as old as black-and-white, with
early experiments including John Herschel´s Anthotype prints in 1842, the pioneering work of
Louis Ducos du Hauron in the 1860s, and
the Lippmann process unveiled in 1891, but for
many years color photography remained little more than a laboratory
curiosity. It first became a widespread commercial reality with the
introduction of Autochrome plates in 1907, but the plates were
very expensive and not suitable for casual snapshot-taking with
hand-held cameras. The mid-1930s saw the introduction of Kodachrome and Agfacolor Neu, the first easy-to-use color films of
the modern multi-layer chromogenic type. These early processes produced
transparencies for use in slide projectors and viewing devices, but
color prints became increasingly popular after the introduction of
chromogenic color print paper in the 1940s. The needs of the motion
picture industry generated a number of special processes and
systems, perhaps the best-known being the now-obsolete three-strip
Technicolor process.
La photographie1
est une technique qui permet de créer des images par
l´action de la lumière. La photographie désigne aussi l´image
obtenue.
Le terme de photographie désigne également la branche des
arts graphiques qui utilise cette
technique : c´est l´« écriture de la
lumière ».
La photographie a su tirer parti de nombreuses innovations
technologiques et techniques dans les domaines de l´optique, de la chimie,
de la mécanique, de l´électricité, de l´électronique et de l´informatique.
Les deux phénomènes nécessaires à l´obtention d´images
photographiques étaient pour certains connus depuis longtemps et
explicité dans le Traité d´optique. Les
réflexions d´Aristote et les travaux du père de l´optique
moderne Ibn al-Haytham, ont permis de mettre la réalité en
boîte ; il suffit de percer un « petit trou »
(sténopé) dans une chambre noire (en latin : camera obscura)
pour voir apparaître une image inversée dans le fond blanc de la
boîte. D´autre part, les alchimistes savaient que la lumière
noircissait le chlorure d´argent. Vers 1780 Jacques Charles, plus
connu pour son invention de l´aérostat gonflé à l´hydrogène, parvint à figer, mais
de façon fugitive, une silhouette obtenue par le procédé de la
chambre noire sur du papier imbibé de chlorure d´argent. Thomas Wedgwood (1771-1805) fit des
expériences analogues avec le nitrate d´argent ; il en publia un
mémoire en 1802. De son côté John Herschel en 1819 décrit
les propriétés de l´hyposulfite de sodium qui deviendra le
fixateur.
Joseph Nicéphore Niépce, un
inventeur de Chalon-sur-Saône, associe ces trois procédés
pour fixer des images (de qualité moyenne) sur des plaques
d´étain recouvertes de bitume de
Judée, sorte de goudron naturel qui possède la propriété de durcir
à la lumière (1826 ou 1827) ; la première photographie représente
une aile de sa propriété à Saint-Loup-de-Varennes en Saône-et-Loire. Nicéphore meurt en 1833 et
Louis Daguerre poursuit l´amélioration du
procédé. En découvrant le principe du développement de l´image latente, Daguerre trouve le moyen de
raccourcir le temps de pose à quelques dizaines de minutes. En
1839,
il promeut son invention auprès du savant et député François Arago, qui lui accorde son
soutien.
Ainsi, la date conventionnelle de l´invention de la
photographie est 1839, c´est la date de la présentation par Arago à
l´Académie des sciences de
l´« invention » de Daguerre, le daguerréotype. C´est en fait une amélioration
de l´invention de Niépce.
Een foto is een afbeelding op een plat vlak vervaardigd
door middel van fotografie. Een foto geeft relaties weer van
objecten, voorwerpen, mensen of dieren uit de werkelijke wereld
zoals gezien door de lens van een camera gedurende een (meestal
korte) tijdperiode.[1] De
naam fotografie werd voor het eerst genoemd door John Herschel, een Engels astronoom, en is gebaseerd op het Griekse
φώς (phos, "licht") en
γραφί&sigmaf